Planering IVF

Okej... i december var vi på Sahlgrenska för vårt första möte där. (Utredning gjort i maj privat och remiss skickad till Sahlgrenska). Så efter 6 månader i kö var det vår tur att komma dit. 


Då vi vet att spermierna inte är på topp trodde jag att det skulle bli det korta protokollet (endast sprutor i ca 2 veckor) men när vi träffade läkaren föreslog hon de långa. Förklaringen blev att det skulle bli bättre för mig med mitt jobb med denna då jag kan ta blodprov på vårdcentralen i stället och får då färre besök på Sahlgrenska. Jag jobbar som lärare och har lite svårt att komma ifrån när det behövs och vi har ca 1 timmes resväg till Göteborg.

Långa protokollet 
Den 17 januari kommer jag börja med läkemedlet Suprecur, en nässpray som jag ska ta 3 gånger per dag. 

Detta sätter mig mer eller mindre i klimakteriet. 

Den 1 februari är det inbokat telefontid med barnmorska för att planera när jag ska börja med sprutorna. Jag är ordinerad Gonal-F 175 enheter. Detta är alltså en spruta jag ska ge mig själv varje dag (hej jag är spruträdd...) kan bli spännande detta. 

Denna ska tas i 6 dagar, samtidigt som jag halverar dosen Suprecur, först och sedan ta ett blodprov för att få reda på hur min kropp svarar på medicinen och sedan få nya ordinationer och datum. 

Preliminär vecka för ägguttag är vecka 8. (Med önskan för v 7 då det ligger bättre till med medicinerna samt att jag har semester) 

Troligen blir det också ICSI där de tar en spermier och sätter in det i ägget som förhoppningsvis blir befruktat. 

Oddsen då, jo 40 % blir gravida vid insatt befruktat ägg men mycket kan gå snett innan det... 65-70 % blir gravida efter sina 3 försök. 



Kommentarer
Postat av: I väntan

Lycka till med behandlingen! :) sprutorna var inte så farligt som jag trott. Tänk bara på hur gärna du vill ha barn, och att sprutorna hjälper dig nå drömmen:) Kram

Svar: Tack. Jo men det känns ändå helt okej, bara att bita ihop och göra det! Hade det varit min man som skulle ta dem så hade det varit värre :)
frotillblomma.blogg.se

2017-01-06 @ 17:18:22
URL: http://ivantan.blogg.se/
Postat av: Sanna

Lycka till! Det kommer gå jättebra!!

Babydesires.wordpress.com

Svar: Tack!
frotillblomma.blogg.se

2017-01-06 @ 17:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0