Ovissheten

Sprutdag 12 är här. 


Jag som verkligen inte trodde jag skulle klara av sprutorna såhär bra har under dess dagar tagit dem helt utan problem. En gång på kompisarnas toalett och en gång i en bil :) känna lite underligt men jag har löst det utan problem! 

Jag har varit ledig i slutet av veckan och mest legat i soffan, egentligen inte för att jag behöver men för att jag vill. Det känns i äggstockarna och jag är ganska trött men inte så farligt alls. 

I morgon är det dax för VUL igen, fick en tid redan vid 7.50 för att slippa vara ledig hela dagen från jobbet, jag som är morgontrött... haha. Har ju en timmes körväg också. Förhoppningsvis går det bra i morgon också, har sagt att maken inte behöver åka med denna gången så dåliga besked kan vi hoppa över!! 

Har varit ganska lugn överlag för denna behandlingen, iaf sedan jag fick börja :) men oron börjar komma nu. Nu kommer alla orosmoment på riktigt. 11 ägg hade varit optimalt men frågan är hur många av dem som är mogna? Beror det bara på storleken av äggblåsan eller vad avgör om ägget är moget eller ej? 

Sen är frågan hur många som befruktas, celldelas de som de ska? Ja, många frågor. Kan inte låta bli att tänka "när kommer motgångarna" ... allt har ju gått enligt planen än så länge. 

Handlar allt om tur eller otur? Ödet? Kvaliten på ägg/spermier? Kombon sen när det blir ett embryo, är vi kompatibla eller ska där komma nya "problem"? Har ganska liten koll på vad som är avgörande. Har läst att kvinnans ålder är väldigt avgörande för resultatet. 

Men, okej jag är 31, ung i sammanhanget. Våra föräldrar har inte haft några problem att bli gravida (jag är dessutom ett spiralbarn). Våra syskon har inte heller haft några problem. Men vi har ju det... 

Men den kommer allt annat med kromosomfel osv. Vet ju att det finns så många som är oförklarligt barnlösa, vad säger att allt kommer gå bra för oss när vissa inte får biologiska barn ändå, utan "fel" på någon.

Ovissheten är värst. 
Önskar att vi är en av de där paren som lyckas på första försöket, läst på vissa sidor att det är ca 30 % chans, andra säger upp till 50 %. 

I slutändan är det bara ETT ägg och EN spermier som behövs. Och en väldig massa tur... och inga svar kommer vi att få, förrän allt är över... ovisshet något jag behöver leva med! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0